Sembang Afiz



Talkative boy.......Afiz



        Memang seronok bersembang with my nephew yang seorang ni.Semalam aku menelefonnya lagi hanya kerana nak dengar celotehnya di talian.As usual he would started narrate of his new toys .Tentang mainan kereta racing dan yoyo yang baru dibeli oleh ayahnya. Betanyakan' kak Leemnya' dan nak bercakap dengan Lyn..I told him that " Kak Lyn takde,sekolah".Then he asking for Kak Farah and abang Amy to talk to.Even nak bercakap juga dengan Pak Cik Rahman coz hubby pernah sekali  melayan celotehnya   di telefon  sepertimana aku.That make he remembered  about Pak Cik Rahman.Aku menyakatnya lagi"Alang lagi seronok sebab tengah swimming".Tiba-tiba nada suaranya berubah dan menjawab."La macam mana abang nak gi umah alang,ayah tak de,ayah gi hospital dengan Tok mok". Teringat aku perbualan dengan  emak pagi tadi imformed me that atuk Aman sakit dan kini berada di hospital.Begitu jauh imaginasi  kanak-kanak dalam mengharapkan segalanya boleh berlaku hanya dengan memetik jari sahaja,segala permintaan boleh dipenuhi serta-merta.If  I had a magical power seperti mana sitcom "I Dream of  ginie"yang pernah aku minati dulu,I would fly and bring him here.

        Bila aku tanya"atuk Endon Mana?"."Atuk kat umah maklong.ngan Pak ngah".Balasnya."Nanti kita jumpe kat umah Maklong sebab kat sana ada orang kawin".Pintasku."Ala .....abang tahu kak Zatil nak kawinkan?".Pandainya dia menjawab.Ialah dia dah biasa dengan kakak Zatilnya yang ever took care of him dulu.

         Malam tadi sempat aku melihat aksi-aksinya dan Adif melalui rakaman yang Lyn buat sewaktu dia lama di sana tempohari.Aku tahu yang Lyn still missing and remember their sweet moments being together.Dan Lyn memang tak sabar untuk berjumpa dengan mereka lagi.Keramahannya berceloteh memang disenangi semua.Sengaja aku menyakatnya dengan cerita yang akan buat dia marah dan tertanya-tanya.Bukannya apa,suka dengar dia membidas balik kata-kata kita dengan kepetahnnnya bercakap.Tak heranlah kata emak tadi yang she will give them a call daily  just because to listen the voice  of her two  beloved grandchild ni.Walaupun kadang-kadang Afiz ada masanya tak nak bercakap kerana leka dengan rancangan kegemarannya di tV.


                  Hampir setengah jam bersembang sementara menunggu Lyn tamat latihan sukan.Suka dengar ucapan ASSSALAMUALAIKUMnya setiap kali mengakhiri sembangnya di telefon.He knows how to be polite

           

Comments

Popular Posts