Sudoku


Bermain dengan angka, itulah yang menariknya mengenai permainan 'SUDOKU'.Pertama kali dikenalkan oleh Nora, rakan sekerja ku di sekolah. Pada mulanya, aku agak kurang berminat untuk mengikutinya. Tetapi, aku mula rasa tercabar apabila Leen, anakku yang berusia 11 tahun telah lama mahir dengan permainan ini. Dia mulai mengajar aku peraturan permainan dan sebagai permulaan aku diajarnya menyelesaikan puzzle number yang mudah dahulu.And it was really fun when i can solve it.


Sudoku is played on grids with nine rows and nine column then further devided into smaller boxes of 3 rows by 3 coloumn.Setiap petak mesti diisi dengan nombor 1 hingga 9.Each number can appear only once in each row and coloumn and in the 3 x 3 boxes.


Permainan yang berasal dari Jepun ini can be treated as an indoor game. It is good start for parents who wish to introduce mathematic for their kids at early age. Dalam mengisi masa yang terluang pada musim cuti sekolah ini, aku, mak ngah, Nora dan Saadiah saling berlumba untuk menyelesaikan nombor puzzle ini. Kadang-kadang, ianya banyak mencabar minda dan menguji kesabaran kita. Namun ianya satu indoor game yang amat berfaedah.

Comments

Popular Posts