Rojak










Suatu hidangan istemewa yang mempunyai penggemarnya yang tersendiri. ada rojak buah, rojak mee, rojak sotong, rojak tepung dan macam-macam rojak lagi.It was named as 'rojak' because it contains various ingredient and taste sweet, sour and hot. Namun, rojak yang paling menjadi kegearan saya ialah rojak petis.Mula, diperkenalkan kepadaku oleh Kak Ros dan suaminya, Cikgu Rizal sewaktu berjiran dengan keluargaku di Quarters PKK Batu Anam. Their 'rojak petis' used to be customers' favourite food and always sold out at 'pasar malam'.

Sesuatu yang menarik tentang rojak petis ini ialah kuahnya yang diperbuat daripada belacan, udang kering, gula pasir, cili padi dan kacang tanah yang di campurkan sebati dengan kicap pekat. Rojak bukan pada makanan sahaja.Mixed language also related with 'rojak'. Penggunaan bahasa ibunda dan bahasa lain, dalam pertuturan dan penulisan menjadi satu trend masa kini.

Many think it taint the language and culture. As 'rojak' nice to be eaten because its taste of diversity, tidak salah untuk penggemar bahasa rojak seperti aku untuk menggunakannya sebagai bahasa penulisan dan pertuturan.Personally our writings look more attractive
to be read.Setengah orang akan merasa 'meluat' untuk mendengarnya, tetapi pada penggemar bahasa rojak ianya mampu membentuk keyakinan diri dan lebih berketrampilan.Identity will not lose as long as we know our origins.
........rindu pada rojak mee mak.

p/s ; Di zaman IT ini, bahasanya juga semakin unik dan pelik.






Comments

Popular Posts