Pertemuan Kembali



Tanggal 22 Nov 2009, aku dan keluargaku hadir ke majlis perkahwinan Nur Khairunisa dan Izmel yang di adakan di MESS PDRM, Bukit Aman. Berbeza dengan majlis perkahwinan yang pernah aku hadiri, ini adalah suatu majlis perkahwinan yang paling istimewa dalam hidupku.Nisa adalah cucu angkat emak yang mana bapa Nisa, Mohd Noor pernah menjadi seperti ahli keluarga kami sendiri suatu ketika dahulu.


Our relationship history started when he and my eldest bro, Nasir menjadi rakan serumah sewaktu di Kluang 23 years before. Nasir yang bekerja sebagai Juruteknik di pejabat daerah Kluang manakala abang Noor pekerja kilang pernah merasai susah dan senang bersama di sana. one day, he followed Nasir went back to Segamat and get acquainted with my family.Apparently, he was an OKU man even though his appearance does not reflect him as a person yang mempunyai hearing disability problem and speech. However his responsibility attitude to Nasir's ‘problem' at that time really touching mother's heart and the late father. He so concerned of Nasir.


Sungguh menyentuh rasa bila mereka di pertemukan kembali di majlis perkahwinan anak abang Noor yang gilang-gemilang. Dalam diam hati aku benar-benar tersentuh melihat perbezaan kedua-dua lelaki ini sekarang. Abang Noor telah lengkap hidupnya sebagai seorang lelaki disamping Kak Liza, seorang isteri dan insan yang senasib dengannya. Sedangkan Nasir dirinya seperti kanak-kanak yang terlalu bergantung pada emak. Maha Agung Allah dalam menentukan takdir hidup seseorang.


Majlis perkahwinan ini juga menemukan semula emak dan abang Noor dalam keadaan yang penuh hiba. Walaupun, pada awalnya emak sering berteka-teki tentang penerimaan abang Noor terhadapnya setelah sekian lama tidak berjumpa. But, Noor 's attitude still like before to emak. Aku sendiri tanpa sedar mengalirkan air mata saat berpelukan dengan Kak Liza yang masih mesra seperti dulu. Many of OKU 's friends also came over and cheered their eldest daughter wedding ceremony. Reflected joy colours in abang Noor 's and Kak Liza’s face. InsyaAllah, hopefully this family ties would further last.


p/s ; Buat Nisaa dan Izmel, Selamat Pengantin Baru dan Selamat Menjalani Kehidupan Berumah Tangga.

Comments

Popular Posts