Hafiz dan Hadif







Anak saudaraku yang sorang ni memang bijak sangat.Seperti mana hari ini bilamana I talked to him in phone kedengaran manja suaranya di hujung talian.“Alang eh”soalnya.Ya,jawabku lembut.“Abang(referred to his name) ada mainan” katanya lagi, “ayah beli…..” Lalu rancak dia bercerita tentang mainan yang memang menjadi kesukaannya setiap kali bila bersembang di telefon.Aku pun seronoklah mendengar …..so sweet.He’s such a smart boy and I’m so happy and proud being his aunt.“Alang,kak Lin mana?Abang rindu kak Lin.” Suddenly came across my mind that kind of question truly comes from his heart yang memamg rindukan kak Linnya.Kak Lin memang rajin melayan kerenahnya sepanjang berada disisinya kalau kami balik kampung.Compared with Kak Farah dan abang Amynya yang rajin menyakatnya,therefore, he never asked about these two cousins.Leka mendengar ceritanya.“Abang tak lokek,abang main dengan adik,abang sayang adik”. He added….

Bila ditanya,“atok Endon mana?” Pantas dia menjawab.“Atok kat Batu 6,Abang tinggal ngan tok Mok,ibu keja,ayah kat KL.” Once when the word ayah keluar dari mulutnya,dia akan bercerita lagi tentang mainan bajaknya,motor polis dan segala macam benda which are related to his toys.Tak taulah samada kesemua mainan yang disebutnya tu masih sempurna lagi sifatnya atau tidak.Sebab Afiz ni agak ‘ganas’dengan barang mainanya. Till he asked me “Alang belikanlah abang mainan”.Bunyi seakan merayu aku.“Okay…nanti bila alang gi umah abang,alang belikan.” Terus dia bertanya, “bila alang nak balik” Terus aku tiba-tiba jadi tak sabar untuk memeluk dan menciumnya.

Satu lagi,dia cukup berkenan dengan telefon bimbit aku.“Telefon pensel alang sama macam uda”.Pernah dia merajuk sebab aku tak benarkan dia bermain dengan telefon aku tu. “Abang , ini bukan mainan”.pujuk aku.Kena dengan cara menawan hatinya dia kembali ceria.Itulah Hafiz……My sweet little nephew.




Adik kepada Hafiz,Very difference character between this two sibling brothers.Hard to approached.Lain cara untuk memenangi hatinya.Kita tak perlu dekat padanya.Sebaliknya dia yang akan mendekati kita.Anak ibu…..lembut seperti ibunya juga.Kuat ketawa.Kuat juga menangis.Kadang-kadang dia leka dengan dunia iklannya dan beberapa rancangan TV yang akan buat dia ketawa sendirian.So cute.

Bila mereka bermain bersama ,Adif selalu beralah.Seakan tahu yang abangnya tak suka dia menyentuh barang mainan milik abangnya.Kata emak yang banyak masa bersama mereka ,tak susah menjaga Adif kerana dia seorang cucu yang tak banyak ragam.Suatu yang paling menarik tentang Adif ialah suka menyebut perkataan YA ALLAH setiap kali berlaku sesuatu yang di luar kawalannnya.Mungkin terikut-ikut dengan cara atuk nya.

Finally I love both very much.Bila rindu aku akan menelefon mereka.Cukuplah untuk menghilangkan separuh dari rasa rinduku bila mendengar suara mereka.AFAD itulah yang akan muncul di skrin telefon bimbitku bila menghubungi mereka.

Comments

Popular Posts