Kak Siti


                   Majalah Ophir yang aku pinjam dari Milah sepupuku sewaktu menziarah atuk di kampung kembali mengingatkan aku pada wajah ini,Siti Hajar Hamzah yang mesra aku panggil kak siti. Melalui majalah sekolah where I've been studying and working here,suddenly aku jadi rindu pada segalanya yang pernah aku lalui di sini.Cikgu Noraini Lodin yang pernah menjadi guru Ekonomi when I was in form 6,cikgu Arbai masih lagi berada di sini.Rakan-rakan sekerja  pula ramai yang telah berpindah ke sekolah lain.Lantas aku menelefon Nora  to get her phone number.Terkejut juga aku when Nora told me that dia  kini telah bertugas di Sek.Agama Segamat Baru.Rakan makmal yang masih kekal di STS ialah Joharis,Nadia,Kak Su dan Kak Midah.Kak Siti juga rupanya telah mengambil option berhenti awal.



Most of them had left the school.Retired,shifted or what ever.(See!aku aje yang tak bertudung waktu tu.Bila teringat balik lucu pun ada bila Pn Noraishah kata dia ada 'gang'bila kami sama tidak bertudung)



                 Bersembang dengan Kak Siti di talian beberapa hari lalu amat menyeronokkan.She's  still the same.Terkejut dia menerima panggilan aku.Memang selama ini dia mencari aku rupanya.Sudah ada 2 menantu,Fini anaknya yang sulung seorang doktor di HKL dan Hafiz jurutera.Teringat aku panggilan telefon yang aku terima darinya ketika baru berpindah ke sini,she imformed that she's gonna performed Hajj.Then,when my phone number was changed,we lost contact.Dan masa terus berlalu hingga kini.


                   Memang kami dah seperti adik beradik.Dalam ucapan perpisahan aku  dulu she thanked me kerana always gave her a lift setiap kali pulang dari sekolah.Kami sehaluan.Dia tinggal di Segamat baru dan aku di Bukit Siput ketika itu.Sejak aku pergi  dia  nekad belajar bawa kereta kerana tak mahu menyusahkan orang,katanya.




                    Masih ingat pada Amy yang selalu bersama aku pergi dn balik sekolah.She was shocked bila aku katakan yang Amy kini sudah 17 tahun."Yalah kak Siti pun dah bermenantu" kata aku.Keep on remind me to come over to her house bila aku balik Segamat.




                  Dan seawal pagi tadi aku menerima Sms darinya memberitahu yang isteri kepada Former Principle of STS En.Ismail Jalis telah meninggal dunia.

               
                    Actually kak Siti ni isteri kepada Cikgu Bazin yang pernah menjadi guru kelas aku sewaktu tingkatan 3 dulu di SMBA.Sikapnya yang kelakar dan mesra dengan kami terbawa-bawa sehingga dia berkahwin.Sejak itu aku mulai mengenali isterinya kak Siti ni.Kata Milah seronok belajar Biologi dengannya.Memang pun.....Tak sabar untuk bertemu kembali.


                   
                 




                                     





Laman rindu : rindu pada cerita dan gelak tawanya.

Comments

Popular Posts