Home Sweet Home

      Alhamdulillah aku dan family akhirnya selamat sampai ke kampung Laman di Batu Anam Segamat after almost three months tak balik kampung.Bertolak dari Rawang jam 11pg,perjalanan sedikit  terganggu dengan keadaan lebuh raya yang agak banyak dengan kenderaan.Kami terus ke Segamat and just in time visited our new home di Kg .Tengah.Lebih kurang pukul 8 malam kami ke Batu Anam where Afis and Adif telah sedia menanti kami di sana. My Lyn girl  certainly impatient to see them.Terdengar jeritan Afiz memanngil 'akak Limnya'sebaik kami tiba.Namun dia dan ayahnya perlu kembali ke Batu Tujuh kerana ada persembahan kuda kepang sempena perkahwinan sepupunya di sana.Emak pula bersiap-siap untuk menghadiri majlis Tahlil di Taman Mina.Selesai tahlil aku bersama Lyn dan emak menyusuli Aman ke Batu Tujuh untuk turut sama menyaksikan persembahan kuda kepang.Back met Afiz here dan mulailah mendengar celotehnya.First time ever aku melihat persembahan Kuda Kepang ini secara live dan dpatlah aku melihat aksi-aksi pemainnya yang seperti dirasuk.Hubby,Amy dan Ala just stayed at home.Hubby, for sure didn't want to miss watcing football on TV.


Taman Sri Makmur,Kg.Tengah

Esoknya kami ke kg Tengah untuk membersihkan rumah.Suami begitu ingin bermalam di sini.Alhamdulillah  berkat bacaan Yassin dan doa kami anak beranak,kami selesa dan lena tidur di sini sepanjang malam.Sebelum itu hubby membawa aku ke sebatang sungai where it used to be his camping site during school time.The location just took 10 mins drive from the house.Namun pemandangan dan situasi sungai itu kini amat berbeza dan tidak sesuai untuk dijadikan kawasan perkemahan lagi.It was 30 years ago.


Satu hal which made us  uncomfortable was when hubby met his friends.Di kedai makan or where ever kami kena setia menunggu masa dia habis berbual dengan kawan2nya tu.What a boring time! 
Anie send Afiz  dan Adif ke kg Tengah and asked me to bring her kids to Batu Anam nanti.While they were here sempat Lyn rakamkan aksi mereka di sini.Lucunya bila Afiz bertanyakan kolam renang coz he was thinking that  yang dia akan swimming setiap kali datang ke rumah aku."Kolam tu dekat rumah alang yang lain".I told him.



                                            Dataran Segamat


 



        Di sini juga telah banyak berubah.Cantik dan mempersonakan pemandangannya di waktu malam.



                       Atuk yang kreatif
      

   Rabu,hari kelima  di kampung,kaklong sekeluarga sampai dari JB menjelang Maghrib.Once came a cross my mind untuk menjemput utih di Spang loi.Emak kata utih dah tak berapa sihat.Ini membuatkan aku jadi tak sabar untuk berjumpa dengannya.Kedatangan kami disambut oleh atuk perempuan.Terpandang di satu penjuru perkakasan handy craftnya.Kembali berseri dan ceria ruang santai tempat kami selalu lepak setiap kali datang ke rumah atuk.





Afiz's toys collection 




     Aku,Lyn,Afiz dan adif ke rumah Anie untuk membuat dadih.Afiz suka sangat kerana dapatlah dia bermain dengan barang2 mainannya yang tersimpan di dalam almari.Itu belum lagi his wreckage toys yang penuh satu beg dan baldi besar di biliknya.Buku kerja 123 siap dengan alat tulisnya sekali yang aku beli hanya sekejap  saja menarik minatnya.Adiknya Adif  pulak yang rajin mengira 1 to ten dengan lancar dan menyanyi A to Z dengan nada dan bahasa pelatnya.





Acara kemuncak Majlis Tahlil dan Yassin


Khamis 17hb,segala persiapan untuk majlis tahlil berjalan lancar.Meskipun emak menggunakan khidmat catering,namun bukan nama kenduri kalau emak tidak mengundang jiran tetangga untuk datang membantu untuk memeriahkan suasana.Kehadiran Mak Nab memang menghiburkan.Riuh rendah di dapur dengan suaranya.



Tanpa Mak Nab majlis kurang ceria



Utih,Fatin dan Lyn packing halwa betik buatan emak


Selepas solat Maghrib rumah mulai didatangi tetamu untuk majlis Tahlil.Alhamdulillah ramai yang datang memenuhi ruang tamu emak hingga ke anjung.



 


Kak long (tudung biru)orang kuat emak ensured everthing is going well in the kitchen.













Majlis Tahlil berakhir pada pukul 10.30 pm dan emak merasa sangat gembira with good fortune that Allah gave untuk dimanfaat bersama yang hidup dan yang telah tiada.


What's next?Operasi kemas dan basuhlah......Aku,kaklong,Noi dan Adah sibuk di dapur till 2am.



Convoy to Spang loi

Mendapat tahu yang mak usu Joriah semakin uzur,kami sepakat untuk melawatnya.Sementara menanti ketibaan Nabilah yang off 2 hari dari matrik KPilah,Adah yang baru nak mula join FB minta bantuan Lyn untuk mengajarnya.Riuh dengan gelak tawanya.Pukul 5pm kami pun bertolak.Dengan 3 buah kereta kami terus ke rumah Mak usu.Di sini aku kembali bertemu Komeng(Siti Julaina)  setelah sekian lama tidak berjumpa.

Di rumah atuk,utih menghidangkan gulai ikan patin yang mak andak bawa dari Temerluh.Berserta dengan gulai lemak pisang.Really appetizing.Usai makan dan bersembang kami berangkat pulang coz i've to rush back to pick up hubby di stesen bas Segamat.Sebelum itu gelagat Afiz yang mahu adiknya menaiki kereta aku bersamanya amat menyentuh hati kami.Sayang sangat dia pada adiknya.Mungkin dia juga tahu nilai kasih sayang  antara abang adik yang selalu terpisah dengan ibu dan ayah yang sibuk bekerja.

Seminggu di sini terasa tak puas rasanya.Esok terpaksa berangkat balik dan hari-hari di kampung laman aku abadikan sebagai menghiasi laman rindu aku ini.Its really worth it after 2 weeks with out a new entry.





 
laman rindu :  Nyayian David Arumugam "Berita Dari Rantau"melagukan kedamaian dan keindahan kampung laman.Sayu dan pilu

Comments

Popular Posts