Selamat Hari lahir ayah.

  Hari ini 9hb.Sept.Kalau arwah ayah masih ada usianya kini adalah 75 tahun.Ini berpandukan sijil kelahirannya yang aku jumpa ketika berada di rumah emak.But in his report card and IC appeared a different date.This make me confused.Which is the right one.Tapi segera aku terfikir yang ini tidak mustahil berlaku pada generasi seusia arwah.Ia terjadi akibat beberapa faktor.Mungkin sewaktu ingin mendapatkan kad pengenalan dulu,his BC was missing.


BC which stated 9.9.36

Dated 17.9.35

IC dated 3.6.37

   Sesuatu yang aku suka buat bila berada lama di rumah emak ialah menyelongkar almari usang arwah ayah di bilik.Tersusun kemas segala macam benda di almari ini termasuklah fail-fail yang menyimpan pelbagai dokumen,kitab-kitab dan album gambar lama.Semuamya mengundang rasa nostalgia dan rasa rindu yang teramat terhadap ayah.Ini adalah koleksi ayah yang aku jumpa.
Ayah sangat suka mengumpul wang kertas setiap kali ianya berubah wajah.
  


 Aku masih ingat lagi yang ayah punyai banyak koleksi gambar hitam-putih sewaktu bertugas sebagai Pengawas Kesihatan Umum.Malangnya hanya sekeping ini yang aku jumpa.Setiap gambar tercatat peristiwa yang berlaku.


   Zaman persekolahan arwah ayah began at 1947 in Goverment High School which totally used english language as its medium.I wonder ayah 'terror english".Biasalah sekolah di zaman penjajah.Now its known as Sek.Keb.Tinggi Segamat.Tak sangka ayah antara pelajar yang pintar di kelasnya.Masih terngiang-ngiang di telinga english talking between arwah ayah dan cikgu Rizal,our next- door neighbour at PKK quaters dulu.
  Ini antara milik pribadi ayah yang aku jumpa.Meskipun ayah telah kembali ke rahmarullah pada 25.1.1999 pada usia 63 tahun ingatan kami padanya tak pernah padam. Sempena tarikh yang istimewa ini,aku utuskan doa agar arwah ayah damai di sana.






Laman rindu: Koleksi peribadi milik ayah akan kujadikan koleksi peribadi paling sentimental value.My copyright controlled.Alfatihah buat ayah.

Comments

Popular Posts