Catatan memori raya 2011


    10  Syawal telah berlalu.Namun kemeriahan Aidil fitri masih lagi terasa.Eids song still echo on the air.Terakam di kamar memori segala kenangan indah sepanjang aku berada di daerah kelahiran merayakan Syawal tahun ini.Hari raya 2010 yang tidak dapat aku raikan bersama keluarga finally responded with what  I get on this raya and its really worth it.All these photos say it all..........

Sunday 7 am 28th. @Sg.Buloh waiting for Noi  who will follow us back to Segamat.Lebih kurang 15 minit di bahu jalan,hingga ada menyangka kereta kami rosak.One chinese man stopped his car bertanyakan samada kami perlukan pertolongan.Alhamdulillah our journey went smoothly without any traffic jammed.Lngsung ke rumah Anie kerana mak berada di sana.Terlerai segala rindu dan risau bila dapat melihat emak.Sembang sekejap sebelum kami keluar sebentar menjengah rumah kami di Kg.Tengah.

Monday Morning.......Pasar Time dengan emak.Luckily ada jualan daging segar dan sarung ketupat di tepi jalan.Gara-gara ketiadaan kacang buncis untuk masak lodeh minang,hampir semua tempat kami masuk untuk mendapatkannya.Finally we found it di kedai yang dekat dengan rumah emak....Dan di sini something that I didn't expect,tersua dengan rakan sekolah rendah Siti Fatimah Wahab dan suaminya.But most surprising,when she told me that Misnan is her husband now.Juga tiba-tiba muncul Ahmad Ibrahim my ex-classmate.Di pertemuan yang tidak diduga ini kami hanya sempat bertanya khabar.
   Malam raya,Pak utih sekeluarga datang bekunjung.In the meantime aku mulai sibuk di dapur for hariraya cooking till 4am.

1 Syawal 2011
    
"Ayah,maafkan segala salah dan silap Amy.....bla..bla..bla."Common sentences asking forgiveness 
Emak dan Noi tema hijau.Vogue gitu.....Dengan adanya Noi  di rumah emak,kami merasa lega.Sebab dia boleh membantu dan menjaga emak di sana.
  Ke Pusara Ayah
Ayah,Meskipun doa tak pernah lupa diutuskan  setiap kali lepas solat,namun tiada saat yang lebih indah selain daripada mengunjungi pusaramu setiap Syawal.Suasana  kelihatan ceria seketika  dengan warna-warni pakaian tetamu yang datang menziarahi  kaum keluarga dan sahabat handai di pusara ini

Uda Karbiah@ Jln Temenggung
        Dari Pusara ayah di Batu Anam kami menziarahi kubur keluarga di Kg.Berata.Kelihatan Tauke besar Jakel,Fairuz dan beberapa ahli keluarganya di sini,masih mengenali hubby dan sempat berbual ringkas.

        Rumah uda juga telah berubah wajah apabila dinding dicat pink.Excitement and fondness  clearly reflected  in the pictures taken.



Here as usual,abg Nasir will provide the most special dishes.Dah macam kenduri kawin pun ada.Memang sedap dan menyelerakan....BTW thanks abg Nasir for the the souvenier (handbag Chanel)during his visits to China.Thanks to Uda too yang tak pernah lupa membekalkan aku kuih tart nanas bunga tanjung  seiap kali hariraya.
Tart nanas bunga tanjung uda yang yummy!Saban tahun uda menerima tempahan kerana kelainan dan kelazatan tartnya ini.


2nd Syawal
Jiran lama di kuaters PKKBatu Anam,bidan Munah

Kunjungan acik Munah dan family yang mengundang nostalgia kami sewaktu tinggal di kuaters PKK batu Anam hampir 2 dekad yang lalu.Tapi Nain dan Melah masih maintain solo glamour.
Sore raya ke 2, adif demam.Kasihan dia.Puas mencari klinik.Finally hanya klinik Rama yang beroperasi.Siksanya untuk memberinya makan ubat 
Ani dressing luka mak
 Ani yang sedia dan setia berkhidmat sebagai misi samada di rumah maupun di hospital.Itulah untungnya emak yang punyai anak yang jadi jururawatkan......
3rd Syawal
Fasya ,remind me to my beloved  arwah mak cik Badai.Dia bersama suami dan Husna yang cute tetamu pertama kami di Syawal ketiga.
Kunjungan makcik Jeah bersama Normala dan Taufik along with their kids tambah memeriahkan suasana raya tahun ini.

 Berselera menikmati hidangan makan tengahari,gulai lemak labu,sambal ikan,ayam goreng dan kobis goreng.Kata Normala dah lama tak rasa  masakan aku.Tapi kenapa makan sikit aje ek!Diet.......

sessi bergambar kenangan
3rd guest on 3rd Eid,Cikgu Laili dan family.Fariz,Izzati dan Syahmi had been took care by emak during their childhood.Mereka antara yang setia mengunjungi emak setiap kali raya.

Yang paling ditunggu
Menjelang sore kami sedia menunggu ketibaan kak long sekeluarga.Finally by 11.pm mereka sampai.Afiz yang sedari tadi sibuk bertanyakan mereka akhirnya gembira menyambut kedatangan mereka especially his Awish.Kata kak long Afiz menidakkan tittle pak longnya to Awish."Abang kecik lagilah....."tegasnya.Kelakarlah pulak......First time met  Awish,once  so sweet about this cute little boy is dia minat sangat ngan Maher Zain, lagu2 nasyid dan zikrullah.Alhamdulillah. One and only mak's great- grandchild. 

4th syawal
Suasana raya di Kg.Spang Loi

Kaklong sempat menyediakan laksa johor untuk emak yang kepingin nak makan awal pagi ini.Its one of my favourite meal too.Laksa Johor kaklong memang the best!Kami  bawa bersama juadah ini untuk atok Dollah dan ngah sempena kunjungan raya kami.
alamak blurlah pulak.....Hai atok,bila kita dah datang kat dia,dia lupa pulak sape kita.....kalau tak asik menyebut  nama kita aje .Kesian atuk,ingatannya semakin kurang sekarang.
Blur lagi,maklumlah kamera tel aje.....Di sini mak itam,mak andak dan utih ada sama.Sedihnya tak dapat jumpe mak usu
Afiz N Adif yang pastinya ikut kami beraya sama tanpa ayah dan ibu mereka  yang on duty.Masing2  sa..........yang kat Awish.

Kemesraan dan keceriaan that will always remain.


 Di rumah ngah@kg Kuala Paya.Makan mee goreng fried by ngah SIL.Nice and taste good.
dropped-by @ ani's house sebelum beraya di rumah baru tok mok.


5th. Syawal


Kaklong dan family bertolak ke Batu Pahat pada pukul 11am.Lusa mereka akan ke Penang to sent "Bella"( I like to call her Bella actually coz we're fanatic to Twilight saga ) futher study di USM.Masih ada masa untuk sesi photography.
oyang dan cicit'.Awish yang sebijik rupa ibunya sewaktu kecil begini.


Kepulangan Adah dan family
Fifi new born baby 


Adah yang sampai dari Serting pada  lewat petangnya memang sangat dinantikan kepulangannya.Dan afiz orang yang paling gembira kerana ada kawan untuk bermain bunga api.
Fun time ......


Marhaban
Emak took the opputunity while I was here untuk mengambil orang Marhaban.Untuk tidak menghampakan emak yang terlalu berharap, aku berjumpa dengan Kak Yah dan memaklumkan kepadanya tentang hajat emak.Luckily along balik.So tugas menggoreng mee aku serahkan aje pada dia.Simple fried mee.Aku menyediakan minuman teh dan sarsi.
 Emak looked happy bila hajatnya tercapai.Meskipun tidak dapat ikut sama dengan kumpulan marhaban wanita,namun kunjungan beberapa orang rakannya pada malam itu sungguh meruntun hatinya.




Adah's birthday
Sempat along mencari kek sekembalinya dari membawa emak ke Kluang.Simple celebration.Namun cukup menggembirakan Adah.
Happy Birthday Adah.


5 pm,.....Dan aku pun bersiap-siap untuk bertolak balik.Pantasnya masa berlalu.Feel like don't want to back home.Namun Kami harus pulang kerana perlu menghantar Amy kembali ke kolej.Alhamdulillah perjalanan kami lancar dan all the way home everything was  fresh in mind.






Laman rindu : Saat mencium dan mendakap emak hanya tangisan yang mentafsirkan segalanya that I'm gonna miss her much.

Comments

Popular Posts