HLOVATE-Contengan Jalanan





  My favourite writer,Hlovate came out with his new novel "Contengan Jalanan"telling his journey in finding life meaning in the glorious month,Ramadan.Lantas novel ini menepati citarasa aku  untuk menatapnya.Menariknya novel ini ialah 2 catatan perjalanannya dilalui oleh 2 watak utamanya iaitu Affendy@FEND menerusi contengan jalanannya ke benua Australia bersama sepupunya Chad.Di sana dia mulai memahami maksud yang tersirat di sebalik sepotong ayat "The eleventh"-the man that decided to change on the twelfth dies on eleventh.A photography student and at the same time a vocalist of Creepy Hues.Pengalaman berharga beriktikaf di Masjid Punchbowl Sydney dan menghayati keindahan bulan Ramadan bersama-sama ahli Jemaah pelbagai bangsa dan keturunan made himself felt very guilty to Allah on what he had done all this while.Sepanjang tempoh mencari diri Fend diajak  menghayati maksud Al-Quran dan 40 Hadis oleh Imam Nawawi dalam kitabnya Matan Arbaiin.Indirectly Hlovate insinuating novel readers through his sentence lines " Baca Quran ni patutnya macam baca novel la. Patutnya lebih lagi daripada tu. Baca Quran ni kena ada feel, kalau tak, tak bawa makna apa. Kalau orang baca novel tu boleh feel habis sampai menangis-nangis, baca Quran ni patutnya berkali-kali ganda lebih feel daripada tu. Patut habis tisu berkotak-kotak kalau betul-betul boleh hayati kalam Allah ni." Dan banyak lagi sindiran beliau tentang pengisian kita di bulan Ramadan yang lebih kepada budaya. " Ramadan itu bukannya diertikan dengan bazaar ramadhan, bukan diertikan dengan Malam Tujuh Likur pasang pelita, bukan diertikan dengan lawan meriam buluh antara kampung, bukan diertikan dengan buka puasa di hoetl-hotel, bukan diertikan dengan rancangan masak-memasak bulan puasa di TV. tapi, benda-benda tulah yang jadi definisi Ramadan kat Malaysia." 


         Three sisters at the Blue Mountain,Fend's heart was amazed by the beauty of Allah creation.Finally he gets what he wants.Kepulangan mereka berdua ke tanah air menjelang Syawal adalah Fend yang baru."Aku rasa bersyukur kut sebab tersedar on the tenth."page 250.Pit-stop(ziarah raya satu kampung)mengisi kemeriahan dan kemesraan suasana raya.Namun sesuatu yang amat tragis dan sadis ...... " Allah telah pastikan di lohmahfuz, untuk dituliskan bahawa ajal Chad adalah pada 1 syawal setelah mulai kenal Dia tu siapa".Fend terasa kehilangan yang amat besar di atas kematian Chad namun terasa amat bersyukur kerana merasa drinya belum terlambat untuk bertaubat.


      "K² stands untuk apa?"
  Ku Kamaruzzaman,sahabat Fend.Menerusi contengan jalanannya di benua Australia dia dapat bertemu jawapan kepada perubahan drastik yang berlaku pada Fend.However not for himself.Kembaranya ke Australia untuk menemani Fend dirasakan hanya sebuah percutian.Pertemuannya dengan Indra seorang busker membawanya kembali ke jalan Allah.He never knew that Indra was a christian coz he didn't show-off himself." Dia hanya anggap Indra tu sama sejenis;sekepala. budak muda yang hidup dengan gaya dan dunia yang takda la yang sungguh-sungguh berpaksikan agama. Tapi harini betul membuktikan 'dont judge a book by its cover' tu memang ada betulnya."page 269.




Akhirnya 2 sahabat ini ketemu dengan identiti diri sebagai seorang Islam.Ini tentunya bakal disusuli oleh Yani setelah membaca contengan jalanan K2 
menerusi sketchbook biru tua 'Read and Heed.

Thanks Saadiah coz lend me this beautiful novel :)
        
        Uniknya buah tangan Hlovate ini ialah novelnya yang up-side down title.Each chapter will end-up with verses from Al Quran and beautiful guotes.No doubt and worth it  novel ini menjadi bahan bacaan sampingan  di bulan yang mulia ini. Panorama  persiapan menyambut hariraya di kampung jelas tergambar keriuhan dan kemeriahannya.With syawal that just around the conner,hati aku sendiri jadi sayu bila kembali terdengar lagu-lagu raya yang menyentuh rasa.


      


 Laman Rindu :.... Hlovate, that's never fails me...Dan lagu-lagu Raya yang menggamit pulang untuk menatap wajah-wajah yang tersayang..

Comments

Popular Posts