Hari raya@Hospital

        Sesuatu yang tidak pernah dijangkakan yang kami sekeluarga akan menyambut lebaran kali ini di hospital.Persiapan untuk pulang ke kampung berhariraya bersama keluarga di Segamat gone like a dream.Mulanya aku sangkakan hubby diserang demam denggi namun setelah menjalani beberapa rawatan awal rupa-rupanya tekanan BPnya agak tinggi dan dia mengalami demam panas.Bacaan kencing manisnya jugak agak membimbangkan. Aku menelefon family di kampung untuk memaklumkan situasi ini dan pada Ani aku ceritakan this unexpected matter.Dia simpati dan rasa ralat  kerana ini bermakna kami tidak dapat beraya bersama-sama....A few minutes later kaklong called me dan dia turut sedih dan sebak.Ralat katanya sebab tak dapat jumpa  dengan anak-anakku.My emak likewise.So what can we do! Aku dan anak-anak bersiap untuk menziarahinya  dan Alhamdulillah kami selamat sampai.

       In the confusion I still have time to prepare lauk-pauk untuk di makan sewaktu berbuka  puasa bersamanya nanti. Masakan berupa hidangan hariraya seperti nasi himpit,kuah kacang bersama paru(his favourite),rendang ayam dan kuah lodeh minang yang juga masakan kegemarannya.Meskipun lewat beberapa minit selepas waktu berbuka kami yang sememangnya tengah lapar gembira menikmatinya bersama-sama.
                       
Berseleranya .....
                     Hubby was telling me that he had an ECG test untuk mengesan degupannya jantungnya yang tidak normal dan menerima rawatan nebulizer untuk melancarkan pernafasannya yang terganggu kerana batuk yang dialami. 

                                                 S/N yang tidak lokek berkongsi ilmu dengan kami tentang tujuan nebulizer treatment ini.Bukan untuk athmatic patient sahaja rawatan ini diberikan tetapi ia juga  perlu for a lung infection yang dijangkiti virus.


                       Hari raya Eve aku menemankan suami till 11pm dan sempat menonton filem komedi @ saluran Ria.Pun begitu my mind keep wandering to the village yang tentunya tengah sibuk dengan persiapan akhir  menyambut kedatangan Syawal esok.Aku dan anak2 overnight di hotel yang berhampiran dengan hospital.




               I Syawal.



    Tarikh istimewa ini dibasahi dengan hujan sewaktu aku menjenguk di luar jendela seawal pagi tadi.Aku kejutkan anak-anak dan bersiap siap untuk ke hospital........ dan kami sampai not even in 5 mins.time driving.









Sedondon biru dengan anak bujangku Amy di pagi raya(Thanks Uda ,cantik baju yang uda belikan buat aku,Ala dan Lyn)
             
                                              Amalan biasa  setiap 1 Syawal namun di lokasi yang agak berbeza dan janggal.


                    Sebelum Hubby menerima lawatan doktor sempat kami mencuri masa untuk sessi bermaafan dan photoraya.


Asking hubby"s  next bed patient to snap the photo
                         


                   The photos were taken for our rememberance and I hope this will not be happen again.Bila aku menelefon emak mohon kemaafan dari kami seisi keluarga buat semuanya di sana tergambar kemeriahan dan keseronokan meraikannya dalam suasana sebenar hariraya.Emak tak putus-putus menyatakan ralatnya kerana anak-anakku esspcially her Alyn girl yang tak dapat beraya bersama.





                             With permission from the doctor incharged,hubby was allowed to go to the  nearby place.So kami ambil kesempatan ini untuk mencari kedai makan kerana sepanjang hari ini kami belum lagi makan.Pemanduan hubby hingga ke Jalan Masjid India dan di sini ada rezeki kami untuk menikmati makanan tengahari .Selesai makan kami kembali semula ke hospital.


                             Lewat petang aku mohon izin untuk pulang ke rumah memandangkan keadaan hubby yang beransur ok.Jalanraya yang lengang sempena cuti hariraya menjadikan KL tidak sesak dan kami selamat sampai tepat pukul 7pm.




Laman Rindu : Sebak dan sedih kerana tidak dapat menziarahi pusara arwah ayah sebagaimana lazimnya setiap kali raya.Namun Al-Fatihah diutuskan dari kejauhan ini.


 Nyanyian Maher Zain-For the rest of my life.Cinta Agung pada Allah.Suatu keinsafan dalam mendekati Allah sementara hayat masih ada.

Comments

Popular Posts