Raya

            



         Yang masih kekal ........lagu2 lama Hariraya
  


                Lagu hari raya pertama yang aku dengar tahun ini ialah lagu nyayian Rahimah Rahim.Meskipun bukan lagu favourite tapi berkemundangnya lagu-lagu raya di corong-corong radio ia menandakan we are count down to Hari Raya.Namun the oldies still keep nostalgic to be listened.


              Dendang Perantau, Selamat Hari Raya, Cahaya Aidilfitri, Suara Takbir dan Dari Jauh Ku Pohon Maaf antara lagu-lagu yang tidak dinafikan sebagai penyeri sambutan setiap kali lebaran.Kehebatan  melodi, lirik dan sinonim suara penyanyi dulu dengan setiap lagu, sukar dipisahkan.Kehebatan lagu lama hariraya memenuhi mood pendengar untuk menyambut tibanya lebaran berbanding dengan lagu baru masakini yang gagal melekat di hati. 
     
           Lagu-lagu ini menggambarkan perasaan rindu yang meresap  when apart with family or beloved one, bernostalgia terhadap kampung halaman, dan rindu kepada orang jauh di mata. Memang akan terbuai rasa rindu dan syahdu.Dan sampai bilakah  these oldies song will continue playing out in radio.


                   E-card.....gantikan kad ucapan Hariraya yang kian pupus
            
                  E-card atau kad ucapan media maya menjadi  trend masa kini Langsung mengantikan kad ucapan yang dihantar melalui pos.Kalau dulu di zaman persekolahan tatkala menerima jumlah kad hari raya yang banyak amat menyerononokkan, today  its no longer.keghairahan untuk membeli kad ucapan semakin berkurangan dengan kecanggihan teknologi sekarang Dulu kad-kad akan digantung menjadi hiasan rumah dihariraya.
                 Today greeting and wishing can be sent melalui SMS,MMS dan E-card yang dihantar terus ke dalam email. By the way,thanks Azie atas kiriman e-card awak!Pertama kali mengenali internet kira-kira 6 tahun dulu,e-card seumpama ini pernah aku kirimkan kepada beberapa orang rakan sempena hari jadi dan hariraya, but the use is still not widespread yet.
Walau apapun corak kiriman, yang penting ialah tanda ingatan ikhlas kita kepada mereka yang kita ingati.
                   
                      Facebook 
 
               
          Suatu yang positif tentang FB ini ialah  iannya mampu menemukan kita dengan orang kita cari.Dan beberapa hari lalu,unexpectedly Paula Mc Laughlin menyambut salam FB aku,Hubungannya dengan keluarga arwah Menon menjadi titik tolak aku yang  tiba-tiba tergerak untuk mencarinya.And we started back our friendship yang terputus lebih 20 tahun dulu. Namun perbezaan masa limited our direct conversation di ruang chatting.Aku gembira kerana dia masih ingat pada kenangan manis sewaktu dia di sini.Terbayang dia menunggang basikal ke rumah ku di kuaters PKK dan makan kek Marble yang di buat oleh kak Amah(Nasir ex-wife).So kami mengimbau kenangan silam.........





 Laman Rindu :    Salam lebaran buat teman yang bertandang di laman rinduku.Maaf zahirdan batin.Satu hari di hariraya menjadi lagu iringan tanda ucapan SELAMAT HARI RAYA.
                                   
                                  








Comments

Popular Posts