Dahlia, Azura,Dr.Noraini

  

         Cerita benci jadi cinta. Musuh jadi kekasih.Certainly I like to read this  kind of genre.Dalam PAD ini, watak , jalan cerita, kisah, pengajaran, humor, disusunatur  dengan teliti hingga anda akan terbuai, tanpa sedar yang anda sekarang berada di tanah rata Cameron Highland.Segalanya mengimbas kenangan aku di daerah ini baru-baru ini.


Kehijauan  ladang teh mewarnai perjalanan hidup Puteri Dahlia Megat Qais

        Bersama-sama Dahlia, kita akan dibawa menjelajah keindahan alam semulajadi. Melihat segarnya panorama hijau yang indah terbentang luas di depan mata. Indahnya……….Bercerita tentang Dahlia aku jadi kagum dengan dia. Dimana ya nak dimulakan cerita. Bagiku di mana-mana saja menarik, mempunyai rasa yang tersendiri untuk yang tahu menikmati. Ceritanya unik, Teh Timor , sebuah kilang kecil di tanah rata Cameron Highland , banglo yang menjadi Rumah Teh Timor, Dahlia  juga Wadi Hannan. Farhan, Neem, Mia Zara, King Shah - ancillary characters yang menyeri dan memantapkan lagi kisah ini. Mia Zara adalah partner in crime  Dahlia, Cameron highlands menjadi medan 'pertempuran' mereka.  

      Cerita ini tidak kosong. Ada ilmu disisipkan mengenai sejarah arkeologi malaysia terutama di Perak dan Johor.Sebagai pengusaha produk teh,informasi  tentang kelebihan setiap teh boleh dikutip dari novel ini.Jelas Dahlia."Teh hijau  adalah yang paling mahal sekali kerana daun teh itu hasil petikan pucuk yang pertama sekali-dua helai yang teratas.Kalau suka teh kesihatan pilih lah teh pudina atau teh halia.Teh pudina akan menyegar dan memudahkan aliran darah."Everything conveyed so realistic.With the happy ending story,kebenaran tetap pada yang berhaq dan kebahagian pastinya milik Dahlia dan Wadi yang percintaan mereka hanya beralaskan 2 perkara,percaya dan janji setia.


          Entahlah aku gagal dalam azamku untuk tidak membaca novel lagi,namun mana mungkin aku  menidakkan hati aku untuk terus menatap hasil tulisan Kak Su ini.Rasanya semua novel beliau telah aku baca.

                    AZURA
      


        Azura Fitri Abdul Aziz satu nama milik seorang gadis cilik yang buat hati aku tersentuh dengan perjalanan hidupnya,Same age as my daughter Lyn,too much suffering  that she'd  been through.Mula bersama dengan Lyn seawal darjah satu,namun sebagai rakan baik,harapan untuk sama-sama menduduki UPSR  tidak kesampaian kerana  halangan status dirinya di negara ini. Meskipun telah banyak rayuan dibuat kepada pihak yang berkenaan namun dia gagal.How can I imagine her sadness. Setelah lima tahun cemerlang dalam pelajaran,tiba-tiba impian untuk menduduki UPSR is not reachable.Aku jadi sebak bila Lyn beritahu tentang kehadirannya ke sekolah untuk memastikan samada dia layak atau tidak untuk UPSR yang semakin hampir ini.Dia menagis atas kenyataan yang memeng she has no right to sit for the exam.Peliknya,tidakkah pihak sekolah telah berbuat sesuatu untuk seorang pelajar cemerlang sepertinya?  


                    Aku mengenaliAzura sebagai seorang anak yang baik dan bersopan santun.Eldest child from three siblings.Banyak kali  juga kami mengunjungi rumahnya.Kehidupan yang serba kekurangan namun familynya kaya dengan budi bahasa.Sukar untuk menyelami isi hatinya yang sebenar setiap kali aku cuba mendekatinya.Apa-apapun Azura masih boleh bersekolah agama dan azamnya adalah  untuk berjaya menjadi seorang uztazah.I wish her dream will come true.

                      
                     Kalau sudah tiba masanya........


                     


             Rezeki yang yang datang jangan ditolak,anugerah yang diterima ungkapan  terima kasih yang diucapkan.After working in four schools within 20 years services tiada apa yang dinantikan selain Anugerah Perkhidmatan Cemerlang  ini.Aku tidaklah terlalu mengharap kerana  giliran aku pastinya akan sampai juga.Terngiang2 ditelinga aku tatkala akan berpindah dari STS dulu yang aku antara calon penerima anugerah untuk tahun 2003.Perpindahan aku menyebabkan anugerah was given to others.And when I become a  juniour staff among  senior  staff in a new place kenalah aku menanti giliran aku sampai.What ever it is I am thankful for the rezeki.



                     Ani's telephone call


                  Sedang leka menatap novel PAD tiba-tiba aku menerima telefon dari sahabatku  Norani Yusuf......Opppps Dr Noraini.Bertanyakan khabar dan kenapa these lately aku sepi tanpa berita.Asking for my blog coz she was telling by Sutiman about it.Thanks friend coz sudi membaca catatanku.






"Cinta tak perlu diucap"......Bait kata yang tersisip di dalam Novel PAD menjadi simbolik cinta Dahlia-Wadi......... dan kadangkala apa yang terucapkan tidak sama pada rasa hati.

Comments

Popular Posts