Nostalgia Ubat Nyamuk




                   Yesterday nothing much to do.Watched TV and continuing baca novel Tanah Andriyanna which is still has a few pages to be finished.Namun konsentrasi aku sering terganggu dengan kehadiran nyamuk.Thus,ubat nyamuk lingkar empat penjuru rumah aku bakar pun masih gagal to chase them away.Kononnya dengan bau asap nyamuk-nyamuk tu akan jadi dizzy dan terus mati.Haram.....Ubat nyamuk karan lagilah 'one cent no use'. Might be nyamuk tu dah immuned dengan aroma ubat nyamuk letrik. Talking about ubat nyamuk nostalgia silam mengimbau ingatan aku pada arwah ayah yang begitu concerned dengan ubat nyamuk lingkar ni.Most effectived insect repellant sewaktu ubat nyamuk karan ni sesuatu yang tak pernah wujud dalam fikiran kita dulu.Setiap malam arwah ayah akan memastikan yang ubat nyamuk akan dibakar untuk menghalau nyamuk.Sekiranya rumah kami kehabisan ubat nyamuk ayah akan pergi ke rumah En .Sahak (jiran yang sama concernednya dengan ayah bab nyamuk ni....)untuk meminjam ubat nyamuk dan begitulah sebaliknya.Seemed like funny,tapi arwah tahu yang kami tidak akan dapat tidur lena tanpa ubat nyamuk.Sudah menjadi tanggungjawab arwah sebagai Pengawas Kesihatan Umum dalam memastikan persekitaran terhindar dari penyakit berjangkit bawaan vektor seperti nyamuk aedes dan sebagainya. Memandangkan kes demam denggi yang semakin meningkat setiap hari aku perlu alert dengan kebersihan persekitaran rumah.More over my Lyn girl had been hospitalised due to dengue beberapa bulan lalu.I don't wanna this happen to my family again.




 Suddenly my phone ringing.Anie telefon .On call katanya hari ini.Afiz dan Adif di rumah tinggal dengan atuk moknya.Kelakar pulak bile dengar cerita Anie pasal anaknya Adif yang kini minat dengan Channel 815,Golf Channel rupanya.....Apa agaknya yang menarik tentang golf pada anak kecil yang belum pun mencecah usia 3 tahun....Rupa-rupanya dia suka tengok bendera yang banyak terpacak di tengah padang.Bendera rupanya yang disebut sebagai 'baca'.Pelat sungguh Adif ni.....Tapi dah lancar mengira 1 hingga 10.Abangnya Afiz still maintain dengan cerita mainan.Dan kini kerap bergaduh berebut channel Tv,tambah ibu mereka lagi. If arwah ayah still here, for sure ayah juga akan terhibur dengan keletah dua orang cucunya ini.


            Arwah sangat meminati irama keroncong,lantas aku abadikan entry aku ini dengan lagu keroncong nyanyian Kartina Dahari.It's really touch.

Comments

Popular Posts