KONSERTO TERAKHIR-Abdullah Hussain.



        Pagi ini hujan.Malasnya nak bangun.Tugas pertama aku hari  ini ialah menghantar my Lyn girl  ke sekolah kerana ada bengkel UPSR.That is why we are not able going back to Segamat.Rindu pada semuanya kat sana esp.emak. Pada Afiz dan Adif juga yang dah lama aku tak lihat keletah mereka.Namun on Anie's bday bila aku menelefon anie to wish her happy birthday,Afiz yang excited bercerita tentang kek harijadi ibunya tu dia yang punye.....Last Sat. sukan tahunan sekolah Lyn.Aku dan suami tutur hadir untuk memberikan sokongan.Jadilah .....menang tempat ke tiga untuk acara 4 X 200M.It's not that easy to finish up the long distance run macam tu.Memang meletihkan...Kesian Lyn.

Selesai mengemas rumah aku  kembali menyambung penghayatanku pada novel Noor Suraya Tanah Andriyana.
Membaca novel  seolah-olah meletakkan aku berada dalam alam novel tersebut. Seolah-olah aku sedang memerhati setiap perlakuan dan mendengar setiap perbualan yang ditulis. Is that amazing?Membaca novel dapat meletakkan kita dalam satu situasi yang sukar untuk diungkapkan melainkan kita membacanya sendiri. Memang best hasil karya Kak Su yang telah dan sedang  aku baca  ini. I have my own way to feel the book.I will jott down the page which had a interesting words untuk aku memorize it.Memetik tulisan Noor Suraya melalui Novel Rindunya kian membara, misalnya"Jangan mulakan dengan kalau.....'kalau' tu kan pembuka pintu syaitan",  and many more....

TA:benarkah hati perempuan itu dalamnya tak terduga?


RKM:bagaikan rantaian mutiara yang cantik dikarang,hidup Farhana pun begitu...namun kadang-kadang bagaimana jika mutiaranya putus?
   


            Terlalu asyik dengan novel-novel JS aku boleh terlepas pandang sebuah karya oleh Abdullah Hussain bertajuk Konserto Terakhir.Novel  yang menjadi kajian untuk subjek BM tingkatan lima milik anakku Amy ini tidak kurang juga menariknya untuk aku baca dan hayati. Life struggle and a chit perseverance adalah Tema bagi novel ini .Tema yang disampaikan begitu menarik dan berkesan tentang kegigihan  Hilmi seorang pemuda yang berasal dari kampung menghadapi cabaran hidup di bandar hingga akhirnya beliau berjaya menjadi seniman besar negara.Berjaya memimpin suatu orkestra besar dan menjadi ahli muzik yang di segani.
    
            Amy memberitahu aku yang ini adalah cerita sedih dan katanya kalau aku tak mahu membacanya dia boleh ceritakan pada aku."Mak  nak membacanya sampai habis "kataku.At least aku dapat bersoal jawab dengan Amy mengenai watak,mesej dan lain-lain.Memang segalanya lebih mudah kalau aku terus membaca sinopsis cerita ini melalui internet.Beruntung  pelajar kini yang boleh mendapatkan segalanya dengan mudah dan pantas melalui internet.Just depend on them on how to use this IT properly.

 
            Di zaman persekolahan ku  Novel Badai Semalam oleh Khadijah Hashim menjadi novel kajian untuk subjek Kesusateraan Melayu. And it was  the beginning  when  I love  to read novel.More over  when  I scored   AI untuk subjek  KM during SPM '84.How can I forget suara lantang Cikgu Zalaha Saaid yang mengajar kami subjek tersebut.Kini, apabila bertemu dengan kawan-kawan yang juga peminat novel,hobi ini semakin menyeronokkan.Tapi taklah sampai alpa dan tak minat langsung pada bahan-bahan ilmiah yang lain.

Time's up untuk menjemput Lyn back from school.Amy asked me to send him to komuter station.Nak jumpa kawan di KLCC.Keluar lagilah nampaknya aku.No rest time for me even on Sat nor Sun.






                  Kasihan pada Hilmi yang terintai-intaikan Hayati bermain piano. 
Laman rindu : Petikan Piano oleh ALEX BUGNON @ 88-89 .......one of hubby's fav.pianist.

Comments

Popular Posts