SCENE TO SCENE in ZATIL WEDDING STORY

                   Kerana tema maroon.........




                                Pengantin bersama adik kesayangannya Bella


                  Trend masa kini bagi  suatu majlis perkahwinan yang inginkan konsep dan temanya  yang tersendiri.Majlis persandingan Ani di Batu Anam 5 tahun lalu bertemakan warna ungu dan Aman suaminya bertemakan hijau.Zatil pula memilih warna maroon .Thinking that could  get the ready- made clothes  so easily,aku mengambil sikap tidak apa dan berlengah-lengah untuk memilikinya.Sedangkan kunjungan emak ke rumahku tempohari telah mengingatkan aku tentang itu.


       Masa berlalu pantas, whereas aku  Ala and Lyn still don't have  maroon dress yet.Hari Jumaat bergegas ke KL.Kononnya macam-macam ada di KL.Ealier hubby dropped us  di depan Sogo dan kami akan bergerak sendiri menuju ke Masjid India.We crossed over the road  dan  memasuki setiap kedai yang menjual pakaian .Unfortunately  there was no  baju kurung maroon coloured.Turut mamasuki Gedung Kamdar,namun yang dicari tak juga berjumpe....Penat berjalan.Suddenly the rain fell.Kasut Ala  putus...Terpaksa dia  berkaki ayam untuk mencari kedai kasut pulak. Sebenarnya it's more comfortable to wear slipper  to walk away.3 pasang selipar aku beli untuk Ala,Lyn dan aku sendiri pakai untuk meneruskan pencarian baju maroon.Alhamdulillh,sebaik hujan turun kami pun tiba di Masjid India.Setiap gerai kami jengah,menghampakan.Kerana when there was a sized,the colour was not a maroon.Vise versa.......

                   Finally baju kurung maroon to purple coloured  was found.Itupun dalam kedai yang pernah kami masuk.Untuk aku aje.Ala dan Lyn getting frustrated.Hari beransur malam.While waiting for hubby,kami melepak di depan Sogo.Pelbagai ragam manusia dapat dilihat di sini.Yang lucunya bila aku tiba-tiba  ditegur oleh seorang kakak yang bertanyakan"Dah dapat baju maroon?"La..she could noticed my face.Bila suami sampai.kami balik ke rumah  tanpa baju kurung maroon Ala dan Lyn.Terpaksalah Ala memakai baju raya tahun lepas yang telah lari dari temanya.




                    KL to JB


                     Pagi Sabtu,selesai bersarapan kami memulakan perjalanan ke JB sejauh 400km.Started konvoi dengan Adah di Sg.Buluh.As usual Nini akan berpindah ke kereta kami untuk  bersama-sama dengan  Lyn.Mulailah berceloteh  mereka bertiga di belakang.Kerana perjalanan yang agak  jauh,hubby took decision untuk exit toll Yong Peng.Pemandangan yang sama sepanjang highway memang meletihkan.Dengan meneruskan pemanduan sepanjang jalan lama melewati pekan Ayer Hitam,Simpang Renggam,Kulai dan Senai begitu banyak perbezaannya dulu dan sekarang.
                                         Berehat sekejab.

  

               Taman Sri Puteri,Skudai
 
                     


           Sampai di lokasi rumah kak long jam 3pm.Terlihat kemeriahan dan suasana sibuk di luar dan dalam rumah.Without delaying time,segera aku ke dapur.Banyak kerja yang menanti.Seronok dengan keriuhan dan kemeriahan seperti ini dengan kehadiran saudara mara jauh dan dekat serta sahabat handai. Happy to  meet Kak Amah  who always smile dan very hard working.Keluarga abg Yusof dengan diketuai oleh abg Din ditugaskan untuk memasak untuk majlis ini.Riuh rendah dengan gurau senda sesama mereka.
Oman anak kak long yang bongsu aku perhatikan begitu rajin dan cekap membuat kerja.



                     
                  kembali bertemu (kak Amah dan Noi)



                 Sebelah malam majlis tahlil will be performed.Gulai lemak labu,ikan masin goreng bersambal dan sayur campur menjadi santapan selesai majlis nanti.Sungguh menyelerakan.

                 Sessi fotografi for the bride untuk 3 kali persalinan berlangsung without the bridegroom.Zatil tampak cantik dan anggun dihias dan didandan oleh mak andam yang juga kakak  iparnya.



1.ooam masing-masing mencari tempat untuk landing tidur.Aku,emak,Adah dan Ani sekeluarga tidur di luar.Where ever....kami lena tidur kerana kepenatan.Hubby dan Ala menginap di hotel yang berdekatan dengan cost 60RM pernite.Oklah...





Wedding Day-One shiny day


        6.30 am kaklong mengejutkan aku.Tugas aku pagi ini  ialah menyediakan sarapan pagi.With Adah and Ani we fried nasi.Tukang-tukang masak bersiap sedia untuk memulakan tugasan.Cuaca  cerah.Harap tiada hujan  hingga selesai majlis ini nanti.

11.00am  guests  begin to come. I felt sorry for kaklong coz I could not able to fulfill her demand who wanted me to be a receptionist along with Kak Zah.Bukan sengaja menolak,tapi aku terpaksa balik awal untuk melawat Amy di asramanya.Tetamu semakin ramai datang.Emak benar-benar gembira dan terharu dengan kedatangan beberapa orang kawannya dari Segamat.Ini termasuk cikgu Rohani yang sempat menyindir saiz  badan aku sekarang.Kak Ros,Cikgu Rizal,Ajin dan isteri. Happy to welcome their arrival.




Rohana Mustafa......masih macam dulu


Rohana Mustafa sekeluarga antara rakan sekolah  yang datang.Anizah Sarmin rakan sekerja abg yusuf yang juga rakan sewaktu Kursus  Induksi di Pontian Kukup Resort tahun 2000 turut hadir. Pada mulanya aku tertanya-tanya kenapa dia senyum-senyum ketika mendekati aku untuk bersalam.What so funny is,she still remember me as a DJ di malam perpisahan kursus dulu.Kami sempat bersembang bertanyakan perkembangan terkini masing-masing.

2.oo pm acara kemuncak.Mempelai lelaki segak bergaya menuju ke pelamin.Saat mereka ditepung tawar oleh ahli keluarga kedua-dua belah pihak,aku bersiap sedia untuk pulang.Ralat juga untuk meninggalkan majlis yang still not end.Tapi aku gembira semuanya berjalan dengan lancar.

Fadil dan Zatil 



Danga Bay dan Ayer Itam


Sebelum bertolak balik hubby mengajak kami ke Danga Bay.Tidak sangka bila utih dan ngah turut singgah di sini.Ambil kesempatan yang ada while we were here.
Meninggalkan JB dengan catatan yang manis..Semuanya kekal terpahat di  hati.Kemayan City yang lama terbiar dengan pelbagai ceritera misteri kami lewati.Ala dan Lyn seram dengan cerita yang mereka baca dan dengar tentangnya.Dropped by a while in Ayer Itam before continue journey home.Tidak lama di sini kerana waktu Maghrib.
Selamat semuanya



Kami terpaksa menelefon Amy memberitahunya yang kami tidak dapat untuk berjumpanya di asrama.Perjalanan pulang berjalan lancar dengan pemanduan hubby yang sederhana sahaja.Aku bersyukur kerana selamat sampai ke rumah.Gembira kerana dapat bersama-sama memeriahkan majlis perkahwinan Zatil.meskipun tidak dapat berada lebih lama di sana.

Buat Zatil dan Fadil salam sayang dan semoga ceria dan bahagia selalu.


Comments

Popular Posts