Teater Natrah



                                   Menonton teater Natrah di TV 1 selama 2 jam membawa kita  mengimbau kembali kisah seorang wanita keturunan Belanda yang telah mencetuskan  rusuhan di Singapura pada  tahun 1950.Natrah, born in Tijimahi, Jawa, Indonesia was ceded to Che Aminah Mohamed at the age of five years. Ibu kandungnya Adeline Hunter menyerahkan Natrah kepada Che Aminah tanpa pengetahuan bapanya seorang anggota tentera, Sarjan Adrianus Pertus Hertogh kerana ditawan tentera Jepun pada 1942.  After the war, Natrah’s parent returned to Singapore to take her back from Che Aminah.Dan di sini  bermulanya  tragedi bertitik tolak dari keputusan mahkamah bahawa Natrah mesti dikembalikan kepada ibu bapa kandungnya di Belanda dan bapanya diberi hak dalam menentukan agama anaknya. Natrah yang sudah diIslamkan telah dihantar pulang ke Belanda, dan seterusnya dipaksa menjadi Kristian. Keputusan ini mengecewakan masyarakat Islam di Singapura dan Tanah Melayu apabila Natrah akan dimurtadkan.           
                           Dengan pelbagai rintangan yang terpaksa ditempuhinya,Natrah akhirnya akur dalam paksa mengikut ibubapanya kembali ke Belanda.More tragic when  she knew her husband was married to other women.Natrah menjalani kehidupan yang penuh berliku sepanjang hidupnya, sehinggalah dia meninggal dunia pada 8 Julai lalu di Huijbergen, Belanda, pada usia 72 tahun setelah menderita akibat penyakit leukemia.Whether she died in Islam only Allah and Natrah herself  knows.




                         Sementara itu, pengkaji dan penasihat teater Natrah, Datin Fatini Yaacob pula berkata, selepas membuat kajian selama 20 tahun baru kini beliau dapat merumuskan kisah wanita Belanda itu.Menurut beliau,"Ada tiga perkara utama yang saya boleh rumuskan iaitu Pertama,kisah Natrah adalah kisah perjuangan bangsa Melayu yang dijajah oleh British dan Belanda.

         "Keduanya ia tentang semangat orang Melayu yang cintakan agamanya bagi menentang British di mana perjuangan ini amat mulia dan patut dihormati oleh generasi hari ini."Dan yang ketiganya kisah Natrah adalah kisah pertentangan antara undang-undang sivil dan undang-undang Islam. Dalam kes ini pihak penjajah telah memperlekehkan agama Islam," jelasnya. - ARKIB : 28/08/2009(utusan Malaysia)


                                After viewing Natrah ,I feel little disappointed coz it unsuccesful  to drag me into Che Aminah and Natrah  bitterness and grief experiences.Ia kurang  menonjolkan ikatan perasaan yang terjalin di antara Che Aminah dan Natrah,whereas we know  Che Aminah amat menyayangi Natrah.      
   
                          Lakonan para pendokong watak memang best.Maya berjaya mengubah dirinya menjadi Natrah yang berusia 13 tahun. Sifat keanak-anakkannya terserlah.Remy Ishak yang memegang watak Mansor Adabi juga boleh diberi pujian memandangkan ini percubaan pertamanya di pentas teater.




                             Overall, theatre ‘Natrah'berjaya menyampaikan fakta yang ingin dikongsi bersama penonton. Cuma it less moving.
     

Comments

Popular Posts