Between DAIRY And BLOG


        Dairi adalah buku catatan harian hak milik peribadi.Ianya tidak boleh dikongsi-baca oleh orang lain.Manakala blog adalah paparan artikel atau tulisan individu secara terbuka yang boleh dibaca oleh pelayar internet.Diary is my loyal friend since I was 17 years old. Telah berkotak-kotak dairi lama aku tersimpan.Ia merupakan Sentimental Value buatku.Di dalamnya terdapat catatan suka dan dukaku..It of course very personal to be shared. In fact I 'm really appreciate my hubby and kids very much for thier honesty who never intrude my personal belongings.Perjalanan hidupku yang dipenuhi dengan pelbagai rasa tawa dan sendu,suka duka dan segalanya aku abadikan di dada diariku. It also act as one way for me to express anything.Secara berseloroh pernah aku suarakan pada anak-anak ,'inilah harta yang mak tinggalkan bila dah mati nanti,bacalah dan renungkanlah .... Ianya memang lahir dari hati yang ikhlas,tulus dan telus.Di dalam dairi catatan personal tersimpan kemas tanpa tatapan umum.Pemilik dairi hanya bermonolog dalam diri tanpa menyinggung perasaan sesiapa.Segala rasa ditanggung sendiri.


















             

          Blog still new to me. Aku mulai meminatinya setelah melayari laman web Jemari Seni Publishing yang popular dalam menghasilkan novel-novel.Aku memang kaki novel.Meskipun tidak mampu untuk memiliki kesemua novel nukilan produksi ini,namun aku berkongsi minat yang sama dengan rakan sekerjaku,Saadiah.Dia tidak pernah lokek meminjamkan novelnya kepadaku. Noor Suraya,Hlovate(i'm a big fan of his novel),Nazurah Aisyah adalah antara novelist yang  amat aku minati.Apabila melayari laman blog mereka timbul rasa minat untuk memiliki lama blog sendiri.Aku akui banyak kecacatan dan kekurangan pada laman blog aku.coz i'm not expert in computer to have a beautiful and creative blog.






             Blog,paparan ceritanya  lebih terbuka dan meluas.Blogger bebas menulis apa sahaja.Malangnya ada blogger yang menjadikan laman bloknya sebagai medium untuk melepaskan amarah dan dendam..NAUZUBILLAH.Yang lucunya ada blogger yang terlalu menunjukkan kemewahan yang dimiliki,menonjolkan kehebatan dan kesempurnaan diri.Whereas in the fact  only Allah knowing the actual fact behind their writings.Ada juga tulisan yang berbaur fitnah dengan tujuan untuk mengaibkan individu tertentu.Seems it is not necessary to disgrace people kerana ianya hanya akan mencetuskan situasi yang tidak elok.Sebaiknya kecanggihan  berinteraksi melalui alam maya ini dimanfaatkan untuk tujuan yang lebih positif.Berbaik sangka dan menjernihkan segala yang keruh.No feeling envy and hate  dengan 'kesenangan' yang dimiliki oleh orang lain.Atau mereka lebih suka melihat orang lain terus hidup susah.Daripada membaca tulisan which more to gleeful  lebih baik aku mengikuti  current issues from blogger whose pro or contra govt.

           



        
          
Laman rindu :  A final count down to a new diary

       

Comments

Popular Posts