Mak ngah sayang (2)

Nor Fazilah Yahya @makngah
      Kami mengenalinya sebagai seorang yang sangat ceria. Mudah didekati dan sangat baik hati.Kemesraan yang terjalin antara kami warga SMKTD dengan mak ngah yang terjalin selama tujuh tahun kini  sampai ke penghujungnya.PAP promotion N1 to  N4 claimed her to transfer to another school  bagi memenuhi syarat lantikan baru..Dan esok  bermula hari barunya di Sek.Men.Keb.Rawang.






        Hari ini kami meraikan hari terakhirnya dengan suatu jamuan perpisahan together with  Pn.Zaliah and Pn Fatimah, two teachers that will be be transformed  too next year.Something that funny about mak ngah today is she was refused to speak  when requested to do so".Mak ngah sebak,tak boleh cakap," katanya.Dan memang benar aku perhatikan, she was looking sad and speechless.Namun dalam masa yang singkat,usai menikmati hidangan,mak ngah tiba-tiba lancar meluahkan apa yang tersirat di hati.Antara lain dia mengucapkan terima kasih dan sayangnya kepada pengetua,GPK1 dan rakan-rakan setugas yang banyak membantunya selama ini.


      
Pn.Zakiah,pengetua menghulurkan cenderahati ikhlas dari rakan-rakan.
         Bagi kami pertukarannya ke sekolah baru merupakan satu kehilangan dan kami bakal merindu detik-detik manis bersamanya. Personally I found her as an easy going person,friendly,humble dan sangat ceria.Semua cikgu menyenanginya dan suka berurusan dengannya.


Mak ngah dan Pn.Fatimah,Guru library  yang dapat balik  Terengganu.



\


                  Bersama aku,Saadiah,Nora,Kuppen dan Ana makngah pernah bertugas di makmal selama 4 tahun sebelum ditarik semula ke pejabat pertengahan tahun ini sebagai persediaan untuk menjawat jawatan N4 yang layak dimilikinya.




si bongsu makngah-Nabilah yang setia menemani emaknya ke mana saja.
captured  sweet memories here.Makmal sains 2....tempat kerja,tempat sembang,tempat makan ,tempat gaduh.ext.Malangnya tiada Ana di sini.Cuti.


Di SMKTD ini banyak catatan kenangan yang dilalui makngah.Ada suka dan duka.Antara yang manis tentunya mengikuti lawatan ke Padang,Indonesia bersama guru-guru pada tahun 2009.
    


Cameron Highland


          How ever,received  death news of beloved husband was the  most grief and challenging her heart.Tapi dia amat tabah dan tenang.Bak kata Saadiah"tak nampak setitik airmatanya yang menitis"( namun tangisan yang terpendam itu lebih menyiksakan).Sebelum itu,peristiwa di ragut sewaktu dalam perjalanan menuju ke sekolah pada tahun 2006 hingga kini  masih jelas diingatannya.


          


            Dikatakan pasangan yang paling romantis hingga ke akhir hayat,kehilangan suami masih diratapi dan kenangan manis bersama arwah tak mungkin akan terpadam.Biar sering diusik dengan sindiran yang berbunyi"aaaaaa makngah nak kawin eh......"tapi makngah pandai menepis setiap satunya dengan caranya sendiri.Its impossible to let go all the sweetest memories dengan arwah Pak Malik just like that.Tapi kalau dah ada jodoh dengan orang lain apa salahnya mak ngah!


             Mak ngah,we gonna miss you much.Saya akan sentiasa mengingati makngah sebagai seorang kakak,ibu dan sahabat yang paling baik.Tugas saya menumpangkan makngah  hingga ke bus stop setiap kali balik kerja  berakhir hari ini.




Lyn tentunya tidak akan lupa gurau senda makngah



saat-saat akhir di ofis
    


            Semoga makngah seronok  di tempat baru ,suasana baru dan kawan baru dan panggilan baru.Kak Gee.Biarlah panggilan makngah abadi di SMKTD.Rasanya tidak sukar bagi makngah untuk menyesuaikan diri kerana makngah mudah dan senang di dekati.Keep in touch and with in you remain in our heart.    


                              Last punching card di SMKTD.Nora dab Saadiah sampai sudah tak puas-puas menyakat makngah.Sibuk nak enter frame.....All the best to you mak ngah di SEMEKAR.








Laman rindu :  Salam Terakhir oleh Allyarham Sudirman simbolik lambaian terakhir makngah di SMKTD 2003-2010

Comments

Popular Posts