FACE BOOK MANIAC


             
             Nowadays  Facebook has becomes the most popular social site in the world. Mula diperkenalkan oleh Mark Zuckerberg  di kalangan penuntut Universiti Harvard pada tahun 2004 sebagai media perhubungan di kalangan penuntut universiti tersebut. Then this phenomenom absorb speedly in worldwide society.                                       

        Kebaikan Facebook diakui sebagai medium untuk menghubungkan masyarakat di seluruh dunia melalui komunikasi alam maya.  Individuals who separated will be able to meet again merely using FB.Individu yang tidak mengikuti perkembangan semasa dianggap ketinggalan zaman.Actually it is human attitude who likes to know other people story....busy body dan suka menceritakan hal dirinya kepada orang lain.Justeru aku melihat kemunculan FB ini telah membuang nilai privacy dan eksklusif pemilik FB kerana segalanya ingin dikongsi bersama.
Mungkin kerana kawan-kawan seronok membaca, maka kita juga seronok bercerita. More attractive,we also permitted to upload photos,video and ext. to be shared with our link friends. Selain berfungsi sebagai saluran komunikasi interaktif, FB juga boleh digunakan untuk menjual dan mempromosikan produk tertentu atau melakukan  on line-bussiness.


            Farah dimarahi ayahnya kerana terlalu leka dengan FB sedangkan final exam semakin hampir.Meskipun password to log in telah kami tukar atas permintaannya sendiri,namun bilamana melihat yang dia masih aktif menerusi twitter maka kami merasa tertipu.Kegilaan dan ketagihan kepada FB ini sukar untuk dikawal.Aku sendiri tidak mampu menafikan yang aku turut terperangkap di dalam kegilaan dan ketagihan pada on line game di dalam FB ini.

Dulu kalau nak berkebun, tak jadi kalau tak keluar rumah. Tapi sekarang, duduk depan komputer je pun dah boleh berkebun. Huhu..

      Farmville dan kini Frontierville adalah kegilaan aku pada FB ini.Permainan yang tiada akhirannya ini membuatkan pemain sentiasa teruja untuk beralih dari satu misi kepada misi yang lain.Lantas  aku tersenyum sendiri melihat sindiran kartun tersebut.
     From security angle,pengguna FB perlu alert dengan gejala pencerobohan siber dengan mengelakkan pendedahan maklumat peribadi secara terperinci.There's no wrong to angage actively di laman FB,cuma apa yang penting setiap individu perlu  bijak menggunakannya to avoid negative impact. Mentality in evaluating  any matter do not based on to emotion.










Laman rindu :     Suhaimi Meor Hassan Feat Anna Raffali                                   -Kalau Berpacaran 
                                Lagu hits masakini yang sehangat FB di alam                                    maya.




     

Comments

  1. cerita yg menarik untuk dikongsi....ini la namanya peredaran masa...segalanya semakin moden cuma kadang2 mentaliti je yg tak moden...mentaliti yg x moden ni ibarat mentaliti " KATAK BAWAH TEMPURUNG"....sama2 direnungkan....

    ReplyDelete
  2. bad mentality in interpret meaning that written behind writing.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts