Memoir Puan Zakiah @ SMKTD

 Sedih Smiley
Lambaian Perpisahan


        Tanggal 28hb.Sept 2011 secara rasminya Pn.Zakiah Isa menamatkan tempoh perkhidmatannya  sebagai pengetua (DG52 )selama 8 tahun di sek.Men.Taman Desa Bandar Country Homes,Rawang.Sebagai warga kerja SMKTD yang mulai bertugas di SMKTD  at the end of 2003,I feel touched on her farewell ceremony last day.
Kump.pelajar yang berbasikal mengiringi perjalanan terakhir Pn.Zakiah.
 Shaking hands among students berlangsung dalam suasana  syahdu berlatar belakangkan lagu2  Allahyarham Sudirman,Pelangi petang dan Salam terakhir yang sempat aku dan Saadiah upload via blue tooth ke dalam laptop petugas audio)
  Sebenarnya banyak lagi adegan yang penuh dramatik berlaku pada hari tersebut seperti ucapan terakhir pengetua,sessi pemberian hadiah dan cenderahati,sessi tangisan dan pelukan guru dan staf bersama Pn.Zakiah serta  persembahan guru dan pelajar.All had been captured by school  photographers.


Koir guru smktd dedicated the song "Mulanya di sini"-Freedom.Simbolik bagi bermula segalanya buat Pn.Zakiah sepanjang di SMKTD.Aku dan Ana  supposed to  join the group.Tapi  kami undur diri di saat2 akhir.Kononnya malu sebab tak cukup latihan dan steps berterabur.Rupa2nya ada cikgu yang lebih teruk dari kami.Usai presentation,Pn Zakiah looked touched.Menyesal pulak tak join.Fazlinda(lady in kebaya)who worked hard for this.


Cikgu2  glamour  posing di atas stage khas ala2 pelamin pengantin gitu!

Di dalam ucapannya,beliau mengharapkan pelajar akan terus mengekalkan prestasi cemerlang di dalam  peperiksaan2 PMR,SPM dan STPM. Sebagai sebuah sekolah yang masih baru,SMKTD mencapai kedudukan yang terbaik selama dua tahun berturut@ 2009-2010 dalam daerah Gombak dalam PMR.Meskipun tingkatan enam baru 2 tahun diujudkan di sekolah atas usaha bersungguh-sungguh beliau momohon daripada PPD,keputusan STPM yang baik amat membanggakan beliau.Pn.Zakiah amat menitik beratkan sahsiah pendidikan pelajar berbanding keceriaan sekolah.What ever it is,jasamu akan sentiasa dikenang sebagai pengetua pertama di SMKTD.
Ceria Smiley
 Eid potluck @lab
          Sebagai penutup kepada bulan Syawal,kami warga kerja makmal sepakat untuk membawa juadah masing2 sebagai hidangan.Saja suka-suka while pn.Zakiah still here.
Cocktail by Nora

Nasi himpit,ayam masak merah dan serunding daging(aku),spagheti(Ana),kuah lodeh,salad buah,karamel(Saadiah),kuah kacang(Nora)




Pn.Zakiah is planning to invite us to her house.Dah lama tak makan laksaJohor katanya.Seems I'm Johorean she wants me to cook laksa Johor.I admit yang aku tak pandai.Once before kak long pernah buat untuk kami makan di sekolah dulu.So kenalah aku tanya kaklong pasal resepi tu.Hopefully pn Zakiah will forget about it.Maklumlah dah tak jumpa lagi kat sekolah.

Meskipun hanya di lab,kemeriahan tetap ada.Apatah lagi dengan kehadiran kak Zani-pink dress(guru  pakar menjahit manik)A non-stop talking teacher tapi kami tak pernah kering gusi bila bersamanya.


Benci Dadah Smiley
PPDA
    Program Pendidikan Pencegahan Dadah merupakan salah satu program anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia yang dilaksanakan di peringkat sekolah bertujuan membanteras gejala sosial seperti penyalah gunaan dadah.Untuk 2 tahun berturut-turut SMKTD  menjadi tuan rumah bagi menjayakan program ini.


    Semangat pelajar di bawah pengawasan guru-guru yang terlibat  dilahirkan  melalui mural yang dilukis di dinding2 bangunan sekolah bertujuan untuk menyampaikan mesej dan informasi anti dadah.

Hasil kreativiti students form six



            Pelajar merupakan aset dan sumber tenaga manusia untuk masa depan yang perlu dibangunkan sesuai dengan kehendak dan keperluan negara.



Semangat 1 Malaysia Smiley 
    Entry aku kali ini sebenarnya tidak menurut turutan hari yang betul.Tetapi aku rasa ia adalah sebagai suatu memori and as my personal view in the last minute time pn Zakiah here.Sambutan hari 1 Malaysia misalnya di sambut meriah di sekolah dengan pelbagai aktiviti.More lucky when TV3 recorded our celebration dan disiarkan secara sepintas lalu di kaca TV the day after.Unfortunately aku pulak yang terlepas menonton siarannya.


     En.Jamil(well-known as melody produser@tv3).Her beloved wife,Cikgu Azizah(tudung purple).Sudah beberapa kali Tv3 datang merakamkan aktiviti2 sekolah.So SMKTD should be feel lucky and proud.


    Bagi Pn.Zakiah sendiri,dirinya yang pergi tentu takkan sama dengan  yang bakal datang  mengganti.We wish you a very happy time with  family.


Smiley
Laman Rindu:       Mengait rambutan menggunakan galah
                         Disimpan bersama buah berangan
                          Walau sezarah silap dan salah
                              Harap diamaafkan disimpan jangan

Comments

Popular Posts