AYAH....SEMEKAR INGATAN


              Ayah adalah  insan yang amat aku hargai dan ingati.Meskipun kepergiaanya tanggal 25.1.1999 telah 12 tahun berlalu but our moments being together still fresh in memory.Malayasia  memperingati ayah dengan sambutan Hari Bapanya pada setiap minggu ketiga bulan Jun.Then suddenly comes to my mind to  write something about late ayah for my new entry.


    Pelbagai cerita dan pendapat yang berkembang dan dicatat dalam sejarah mengenai bermulanya idea sambutan HARI BAPA ini.Mengikut sejarah, Hari Bapa dikesan sejak tahun 1839 bagi mengenang kematian 123 lelaki dalam peperangan Iransop. Hari Bapa pada zaman moden mula diadakan pada 5 Julai 1908 di Fairmont, West Virginia, USA.Tarikh yang dipilih sebagai Hari Bapa yang pertama diadakan secara rasmi ialah pada 19 Jun 1910 oleh Sonora Smart  Dodd bagi mengenang bapanya, William Jackson Smart, seorang veteran Perang Saudara Amerika Syarikat yang secara bersendirian membesarkan enam orang anaknya.Dan Bunga ros diiktiraf sebagai bunga rasmi Hari Bapa. Warna merah dipilih untuk bapa yang masih hidup, sementara warna putih untuk bapa yang sudah meninggal dunia.Bagi aku walau di mana dan bagaimana ianya bermula,there's nothing wrong if we take it as  something positive to honour his loves and sacrifices to us.




Amy,antara cucu-cucunya  yang dapat merasai kasih-sayangnya meskipun cuma seketika.
           Arwah ayahku,Mohamed bin Haji Buyung adalah seorang yang sangat sederhana dalam hidupnya.He didn't talk much.Never showed his love tapi kami dapat rasakan belaian kasih sayangnya. Sebagai pesara penjawat Pengawas Kesihatan Umum di PKK Batu Anam,semua rakan sekerja menyenangi sikapnya.Arwah membesarkan kami adik-beradik dengan pendapatan bulanannya yang  sederhana. Aku amat menyayanginya, banyak perkara yang menimbulkan perasaan itu. Tanpa ungkapan, aku tidak dapat mementerjemahkannya.
Ayah with PKK batu Anam Staff@1987
   Kesihatannya  mulai terganggu selepas bersara.Meskipun begitu dia tidak pernah mahu menyusahkan kami.Saat dia terlantar sakit dan tidak boleh berjalan was the most challenging moment for us.And  liked the world paused for a while ketika menerima berita kematiaanya. "When death comes knocking, you accept, not fearing.I know that you're watching from above".Semoga rohnya sentiasa dicucuri rahmatNya.

   MY Hubby aka AYAH for my 3 kids

        Anak-anak aku turut  menghargai ayah mereka.Untuk itu Ala girl had created a video for our rememberence.This is specially dedicated  for Father's Day..Emotions, hard to describe..




           
          
               Lamanrindu : Ayah namamu sentiasa di bibir.Always remain......

Comments

Popular Posts