Ceritera Syawal 1433H

      Masih belum terlewat untuk aku mengucapkan salam syawal buat teman-teman yang bertandang di lamanku ini.Maaf Zahir dan batin aku pohonkan, minta halal segala yang termakan dan terminum dan maafkan aku andainya ada tutur bicara yang menyentuh rasa. Alhamdulillah kerana aku masih berkesempatan bersahur dan berbuka puasa bersama emak di penghujung Ramadhan tempohari.Rumah emak tampak kemas dan bersih in a mood of welcoming hariraya dengan adanya noi yang kini duduk dengan emak.Tapi suatu insident yang terjadi di luar jangkauan kami 2 hari menjelang hariraya sukar untuk aku lupakan.Akibat mengingkari amaran atok Endonnya dan aku sebagai ibunya,Amy telah "mencederakan"seorang penunggang motosikal (kereta turut juga cedera actually).syukur segalanya berakhir dengan baik and its becomes a good lesson for Amy untuk tidak lagi mengingakari nasihat kami. Tapi ada sesuatu yang lucu di sebalik peristiwa ini.Kata Ala,Hafiz yang ikut sama pada hari itu menangis ketakutan,bimbang abang Amynya akan ditangkap polis hingga
Hafiz yang semakin gila-gila.

membaca doa makan untuk keselamatan abang Amynya.Dapat aku bayangkan kekalutan Hafiz berhadapan dengan situasi itu.Dan selepas kejadian itu,dia akan teragak-agak untuk menaiki kereta kami lagi.


Cerita Hadif
Serupa tapi tak sama(what's that mean)
     Hadif pula seperti tak mahu berenggang dengan Amy apabila sering bersama Amy bermain game di laptop."Abang Mimi,adik nak main game boleh?".Sebelum permintaannya dipenuhi Amy akan mendengkinya dengan pelbagai cara.Cium abang Amy dululah,makan dululah dan bla-bla-bla.....but he always ready to obey.Sebab seronok sangat dapat main game.Bijak dia ni....coz he can read well without having to spell.


Nangis nak ikut 'abg Mimi'nya  balik....
     Warna-warni 1 syawal

 menjamu selera selepas solat hariraya
3  dara pingitan,Ala,Bilah dan lyn......friendliness that  returned formed in hariraya
Ziarah syawal ke pusara mereka yang telah tiada,arwah ayah,makcik dan atok Senah.
“Rasulullah Saw ziarah ke makam ibunya, beliau menangis, membuat orang-orang di sekelilingnya ikut menangis. Rasulullah Saw berkata: “Aku memohon izin kepada Tuhanku agar aku memohonkan ampun untuknya, Ia tidak memberikan izin untukku. Aku memohon izin agar aku ziarah ke makamnya, Ia memberi izin kepadaku. Maka ziarahlah kamu ke kubur, kerana ziarah kubur itu mengingatkan kepada kematian”.


kunjungan ke rumah atok di spang loi adalah sesuatu yang pasti
kasih sayang yang lahir dari hati sempat  aku abadikan bersama atok Dollah dan  atok Kamisah.Despite of nyayok, my name will always fresh on his lip....and it touched  me.
hanging out for a while before continuing ziarah raya.Cantik ruang sambung rumah Anie

 

Destinasi terakhir syawal pertama ke rumah Normala,di jamu dengan nasi lemak 


Syawal ke 2

Kunjungan sepupuku Normala dan suami 'Tok Mi' sudah semestinya dinanti-nantikan.Maklumlah  celebrity dan VIP  in kerajaan.Tanpa memikirkan sebarang protokol Datuk lebih selesa bersila menikmati hidangan Laksa Utara buatan kaklong,but also praising its deliciousness berulang kali.


Syhhhhhhhhh!!!!!bukanlah rumours kataku  when Datuk  told me about Kak Semah  yang overshadowing Najib.

 Lagi  catatan dan gambar kenangan raya

Fatimah antara rakan sekolah yang selalu setia mengunjungi  aku .Seorang ibu dan guru yang maintain  ayu dan  slim meskipun  anak2nya sudah remaja.Hidangan mee kari emak menjamu selera mereka.
Sesuatu yang amat berharga buat emak bila setiap kali raya keluaraga Cik  Munah datang  berkunjung.Nostalgia  di  kuaters PKK Batu Anam sentiasa segar diingatan.
Our one and only,Awish yang semakin keletah bercakap.Namun masih setia dengan Maher Zainnya.
Cousin sisters yang ceria bersama 
Mak andak yang sedondon purple dengan 2 orang anak daranya singgah beraya sebelum bertolak balik ke  Pahang


Banyak pula paparan bila dah mula menaip ni.Aku tak mahu terlepas dalam mencatatkan kenangan Syawal sepertimana  Ramadan yang telah berlalu.

Raya @ Jalan Temenggung

Suasana berhariraya di rumah Uda Karbiah hanya dirasai dipenghujung kepulangan kami ke kampung.Upon arrival,Uda's special tart nenas masih dibuat untuk memenuhi permintaan pelanggannya.So aku ambil kesempatan ini  bersama-sama Munah dan Tasya membantu Uda membuatnya.
Hafiz yang dah biasa datang mengikut aku ke sini,leka bermain dengan rakan sebayanya Zuddin.Malah tatkala kami nak bertolak balik ke batu 6 dia beritahu nak tinggal di  rumah Tasya.



Lewat senja kami mulai berkemas untuk kembali ke Rawang.Emak dah siapkan pelbagai bekalan untuk kami bawa pulang.Seminggu kami di sini terasa begitu cepat masa berlalu.Selamat tinggal kenangan Syawal di daerah kelahiranku.Ada rasa rindu yang dibawa pulang.Ada rasa terkilan yang tidak terungkaikan.


Laman rindu : Semoga syawal mendatang bakal menjanjikan kebahagiaan.

Comments

Popular Posts