My Plagiarism @ 16 Ramadhan 1433H

     Kusyukuri nikmatMu ya Allah kerana kembali mempertemukan aku dengan RamadahanMu 1433H.Alhamdulillah sudah 16 Ramadhan hari ini.Dan aku mengambil ruang waktu terluang ini untuk meng'up- date'kan blog aku.Tidak salah rasanya to share something that can provide benefits to others coz sharing is caring,biarpun kali ini aku memplagiat  karya orang lain.

Plagiat 1- Nuzul Quran




Melayukini.net - Nuzul Al-Quran – Peristiwa Penurunan Al-Quran | Esok merupakan 17 Ramadhan yang mana ia merupakan hari di mana Al-Quran telah diturunkan oleh Allah SWT  seperti yang disebut sebagai Malam Qadar atau Lailatul Qadar17 Ramadhan merupakan suatu tarikh yang amat bermakna kepada orang yang beriman iaitu Nuzul Al-Quran atau penurunan al-Quran, Kalam Allah s.w.t. yang berupa mukjizat, yang diturunkan melalui perantaraan malaikat Jibrail a.s. kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang dikira sebagai ibadat dengan membacanya, bermula dari Surah Al-Fatihah dan berakhir dengan Surah An-Nas.



Plagiat 2- untuk renungan diri


Cermin diri pada pandangan mata hati

Tanda-tanda diwajah dan maknanya.

Tahukah anda wajah yang orang2 yg beriman dan bertaqwa kepada Allah bagaimana rupanya? Dibawah ini saya terangkan secara ringkas makna wajah. Kalau salah tolong betulkan yer.

Wajah hitam dan tidak ada seri - wajah ini merujuk kepada mereka yg jauh dari mengenal Allah tapi tahu Allah ada. Org jenis ini majoriti seronok pada keduniaan dan mementingkan diri sendiri. Kalau anda ingin menasihat adalah lebih baik dengan akhlak dan bukannya dgn memarahinya.

Wajah putih tapi tiada seri - Wajah ini merujuk kepada mereka yang tidak didedahkan secara total makna agama dlm konteks yang spesifik. Jenis ini tidak menentang dan tidak juga menerima melainkan keperihatinan masyarakat terutama kaum keluarga membimbing dgn cara yg betul.

Garis pada dahi wajah - jumlah garis boleh mencecah melebihi 5. Orang2 yg bergaris didahi masih ada sifat keduniaan dlm erti kehebatan dan selalu memikirkan perihal yg tidak menguntungkan akhirat. Jika tanda garis diatas bulu kening merujuk kepada hati yg keras. Garis bhg tgh antara atas dan bawah dahi merujuk kepada nafsu. Garis diatas skali dahi merujuk kepada tahap kesabaran. So kalau sesiapa yg berasa ada garis nasihat, mohon kepada Allah keampunan dan apa yg rasa perlu takut2 ada tanda istidraj bila bercakap terus Allah makbulkan. Didalam Al-Quran tanda kerut ini anda boleh baca dan fahqmi berdasarkan versu surah yg berkaitan.

Tanda hitam di dahi - dlm Al-Quran menerangkan tanda orang yg sujud waktu malam. Saya tnggalkan kepada anda utk ceritakan. 

Apa jua yg saya sampaikan Allah jua yg lebih mengetahui. Kalau ada yg tak betul dialukan utk komen. Allah jua yg Maha Mengetahui.




I am who I am



         Kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari kemudian dia datangkan pulak guruh dan kilat.Puas kita mencari di mana matahari,rupa-rupanyaAllah nak hadiahkan kita pelangi nan indah..





       
Plagiat 3-harapan


   




Plagiat 3- tiada yang perfect


   
     Biasalah.....when we write,they would like jika ianya tidak berkaitan dengan dirinya.Namun bial ada tulisan yang terkena batang hidungnya,dia akan bengang.Itu menunjukkan dia manusia normal.


         Ramadan kini dipertengahan jalan.Rebutlah segala peluang yang ada dibulan yang penuh  keberkatan ini.Mood hariraya pun dah mula dirasakan.Lagu-lagu hariraya menggamit pulang.Semoga Syawal ini bakal menjernihkan segala yang keruh.










Laman Rindu : Salam Nuzul Quran.
                              Quran sebagai jantung Hati ......

(Butterfly @ Dejavu di Kinabalu sekadar mengingati)




Comments

Popular Posts