Rindu Ibu

 Hafiz,my very talkative nephew
       Nombor yang aku dail hanya terdengar sekali deringannya."Ini ibu yer?".Kedengaran suara manjanya di hujung talian.Aku yang selalu menyakatnya lantas menukar tone suara."Nak cakap ngan Hafiz".Pantas dia menjawab."Ini alangkan?".Cuba bertanya soalan yang sama namun dia tetap bersuara,"ini alangkan?".Finally aku gave in.Kesian coz he really expected itu adalah panggilan telefon dari ibunya.Since his mother attending course in JB selama itulah dia menunggu panggilan telefon ibunya.Itu yang pernah emak beritahu aku.Mulanya memang aku nak bercakap dengan emak, namun Hafiz memberitahu aku yang atok Endonnya dah balik Batu Anam.Tapi bila aku telefon sana,emak tak de pulak.Biasalah kan.....bila dah sehat emak memang tak reti duduk diam.Ke majlis sambutan Maulidur Rasul bersama Bibi Zaiton rupanya.


        Back to this talkative boy......Smiley"Abang rindu ibu ker?"Tanyaku."Yalah,ibu gi kursus ,100 hari baru balik".Tersenyum aku mendengarnya. 100 hari adalah sesuatu yang mudah untuk diberitahu as to reflect a long term kepada kanak-kanak seusianya.I was thingking that how loyal he counting the days awaiting for her mother's return.
Kesian...."Dulu ayah, sekarang ibu g kursus"
     Tak lama pun.....6 bulan aje.Dah lebih 100 hari tu Afiz oiiiii.Tak kisahlah tu.Yang penting mereka pasti bertemu ibu setiap hujung minggu.






Smiley Laman Rindu : Kalau Afiz rindu ibu, aku rindu emak...  
     



Comments

Popular Posts