Farmville


                                
Surina's Farm at level 58.


                 Aku terlalu leka dengan permainan ini sehingga tiada masa untuk melawat blog which is almost 2 weeks without   new post. This farmville game  is a very popular and most likeable by Facebook Consumer.Meskipun already involved nearly half a year into this social Web,namun minat aku kepada permainan ini baru bermula belum sampai pun seminggu.Now I feel addicted into it pulak...... Tu yang sampai tak ada masa  untuk jot dalam laman rindu aku.Luckily tugas harian di rumah dan di tempat kerja tidak aku abaikan.

                                                                                                                                                                   


This is my farmville.Compared to Surina's farmville aku baru di level 19.She's the  first  one yang  mempelawa aku to join the Farmville game,namun ketika itu aku  leka melayari laman blogku..Kini bila melihat ramai rakan -rakan FB yang turut serta dalam permainan ini,aku turut aktif untuk memiliki ladang yang cantik dan luas.

However recently I read an article  yang mengatakan permainan ini diasaskan oleh seorang Pendakwah Nasrani pada tahun 431 whose name was St.Patrick.Aku amati tulisan ini:-

Kepada Semua Yang Bermain FarmVille!!!


Salam Semua…
Dalam entry kali ini.. saya cuma ingin bercerita dan berkongsi pendapat tentang permainan FARMVILLE di Laman Sosial Facebook.. Saya juga adalah salah seorang dari jutaan manusia didunia yang bermain FARMVILLE. Cuma apa yang saya cuba sentuh kali ini adalah tentang sambutan Valentine’s Day dan yang terbaru sambutan St Patrick’s Day. Seperti gambar diatas telah saya copy di Facebook tentang FARMVILLE yang akan mengenalkan beberapa benda dan bahan-bahan yang baru dalam permainan mereka sempena meraikan St. Patrick’s Day tersebut. Setelah membuat sedikit kajian di enjin carian GOOGLE beberapa maklumat telah berjaya saya kumpul untuk dikongsikan bersama rakan-rakan semua…
Berikut adalah beberapa maklumat mengenai St. Patrick dan sambutan Hari St. Patrick :- St. Patrick adalah pendakwah Nasrani yang sangat sinonim dengan Ireland. Beliau bukanlah orang pertama yang datang untuk menyebarkan agama Nasrani di sini, kerana menurut sejarah, Pope Celestine di Rome telah menghantar St. Palladius pada tahun 431 sebagai Bishop pertama di sini. Kebanyakan sejarah menceritakan bahawa St. Patrick telah diculik dari Britain oleh lanun lalu dibawa ke Ireland untuk menjadi hamba (ada sumber yang menyatakan beliau menjadi penggembala kambing). Bagaimanapun beliau kemudian berjaya melarikan diri ke Perancis untuk mendalami agama Nasrani.
Pada tahun 432, beliau belayar ke Saul, County Down dan di situ beliau telah berjaya mengKristiankan seorang pemimpin tempatan (mungkin ketua kampung kot). Seterusnya beliau telah mengembara ke seluruh pulau Ireland ini dan berjaya meyakinkan puak Celtic yang lain akan kebenaran agama yang dibawanya.
Menurut lagenda, St. Patrick telah bertanggungjawab menghalau semua ular di sini ke dalam laut. Oleh yang demikian, Ireland tidak mempunyai haiwan ini.
17 Mac setiap tahun adalah hari memperingati kematian beliau.
Disini saya cuma terpanggil untuk meluahkan sesuatu yang sedang bermain dan berlegar di pemikiran saya.. Apakah hukum bagi kita Umat Islam yang turut sama dalam menyambut dan meraikan St. Patrick’s Day ini secara sedar atau tidak sedar!?? Apakah pula hukum bagi kita yang bermain FARMVILLE ini!?? Bagaimanakah pula dengan akidah kita??

              But I thought positively, this game is to form mind creativity.I will alert dengan hadiah yang diberikan oleh rakan peladang.Aku turut mempelawa hubby to be my neihbour thus dia sendiri tidak minat pada permainan ini.Tonight,while farming,I sneak my time to write.




















Laman rindu:  Nostalgic dgr lagu A.Ramlee ini."Bakti di semai bukti di tuai" bersama Ainul Jamal di Radio@late 80s sering  ke udara lagu ini.

Comments

Popular Posts